Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Zebra na ulicy i w okolicy – bezpieczne przedszkolaki w każdej przestrzeni

„Zebra na ulicy i w okolicy – bezpieczne przedszkolaki w każdej przestrzeni” to projekt edukacyjny realizowany w ramach programu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Kto Ty jesteś? – Polak mały” na 2024 rok. Porusza on tematykę bezpieczeństwa przedszkolaków, a przygotowane we współpracy ze specjalistami materiały mają stanowić realne wsparcie w edukowaniu zarówno przedszkolaków, jak i nauczycieli. Wykorzystane do przeprowadzenia 4 bloków tematycznych narzędzia i pomoce dydaktyczne, takie jak prezentacje multimedialne, scenariusze, gry, fotopuzzle, książki tradycyjne oraz w planszach czy układanki 3D to nie tylko pomoc w nauce bezpiecznych nawyków w różnych przestrzeniach, ale też doskonały sposób na zaangażowanie całej grupy przedszkolnej w niezwykle ważny temat bezpieczeństwa. W pierwszej kolejności projekt będzie realizowany w grupach dzieci 6-letnich, 5-6-letnich, 5-letnich, a następnie młodszych – do wyczerpania puli materiałów i narzędzi.

Wspólnie zadbajmy o to, by przedszkolaki były bezpieczne w każdej przestrzeni.

zebra
Cele projektu
  • zapewnienie wiedzy na temat bezpieczeństwa w różnych przestrzeniach
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia
  • promowanie odpowiedzialnych postaw
  • zwiększenie zaangażowania w proces edukacji
  • rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych i logicznego myślenia
  • uatrakcyjnienie wychowania przedszkolnego
  • nauka umiejętności praktycznych
Harmonogram
  • 18-31.10.2024

    Przekazanie narzędzi edukacyjnych niezbędnych do przeprowadzenia I zajęć
    (kolejne będą dostarczane do placówek w późniejszym czasie, umożliwiającym realizację zajęć w terminie)

  • 1-13.11.2024

    Realizacja I zajęć z 4 bloków tematycznych
    pn. „Bezpieczeństwo w przedszkolu”

  • 14-26.11.2024

    Realizacja II zajęć z 4 bloków tematycznych
    pn. „Bezpieczeństwo na placu zabaw”

  • 27.11-9.12.2024

    Realizacja III zajęć z 4 bloków tematycznych
    pn. „Bezpieczeństwo w najbliższej okolicy”

  • 10-25.12.2024

    Realizacja IV zajęć z 4 bloków tematycznych
    pn. „Pierwsza pomoc w przedszkolu”

  • 26-31.12.2024

    Rozliczenie udziału w projekcie

I zajęcia

„Bezpieczeństwo w przedszkolu”, które zostaną zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi edukacyjnych w następującej formie:

Dzieci otrzymują Zebrę w postaci układanki 3D do samodzielnego złożenia (moment wprowadzenia dzieci w program – od tej pory we wszystkich kolejnych zajęciach oraz odkrywaniu różnych przestrzeni, poznawaniu zagrożeń czy bezpiecznych zachowań będzie towarzyszyć im przyjazna bohaterka). Dodatkowo układanka to świetne narzędzie do wszechstronnego rozwoju i ćwiczenia motoryki małej. 

Zebra 3d

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia w oparciu o autorski scenariusz, który będzie pomocny 
w uporządkowanym, poprawnym i atrakcyjnym przedstawieniu istotnych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa w przedszkolu.

Zgodnie ze scenariuszem, w trakcie zajęć nauczyciel wyświetli i omówi dzieciom prezentację multimedialną dotyczącą bezpieczeństwa w przedszkolu. Materiał będzie miał cel edukacyjny, a animowana forma, obecność bohaterki – Zebry i wykorzystanie głosu lektorki dodatkowo uczyni go bardziej atrakcyjnym 
dla dzieci i przyjemnym w odbiorze.

Na koniec dzieci otrzymują naklejkę z motywującą grafiką i przekazem, który będzie oznaczał zakończenie pierwszego etapu w drodze do uzyskania miana bezpiecznego przedszkolaka.

sticker

Termin realizacji: 1-13.11.2024 r.

II zajęcia

„Bezpieczeństwo na placu zabaw”, które zostaną zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi edukacyjnych w następującej formie:

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia w oparciu o autorski scenariusz, który będzie pomocny w uporządkowanym, poprawnym i atrakcyjnym przedstawieniu istotnych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa na placu zabaw.
Zgodnie ze scenariuszem, w trakcie zajęć nauczyciel wykorzysta książkę w planszach zawierającą historię dotyczącą bezpieczeństwa na placu zabaw, a także formę przestrzenną teatrzyku w postaci produktu „Mały Teatrzyk”.
Mały teatrzyk
W ostatnim etapie zajęć dzieci ułożą puzzle edukacyjne (zawierające 15 prostych elementów) z grafiką, która będzie miała na celu utrwalenie zdobytej wiedzy o bezpieczeństwie na placu zabaw. Puzzle to podsumowanie historii przekazanej za pomocą książki w planszach i sceny “Małego Teatrzyku”.
puzzle
Na koniec dzieci otrzymują naklejkę z motywującą grafiką i przekazem, który będzie oznaczał zakończenie drugiego etapu w drodze do uzyskania miana bezpiecznego przedszkolaka.
sticker

Termin realizacji: 14-26.11.2024 r.

III zajęcia

„Bezpieczeństwo w najbliższej okolicy”, które zostaną zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi edukacyjnych w następującej formie:

Nauczyciel rozpoczyna zajęcia w oparciu o autorski scenariusz, który będzie pomocny w uporządkowanym, poprawnym i atrakcyjnym przedstawieniu istotnych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa w najbliższej okolicy.

Zgodnie ze scenariuszem, w trakcie zajęć nauczyciel przeprowadzi warsztaty w grupie przedszkolnej w oparciu o grę dla grup „Jestem bezpieczny”, która porusza tematy dotyczące bezpieczeństwa w najbliższej okolicy.
jestem bezpieczny

Następnie nauczyciel realizuje zajęcia z odblaskową liną spacerową, których celem jest nauka prawidłowego korzystania z niej oraz uświadomienie dzieci, jakie ma znaczenie dla bezpieczeństwa (zwiększenie widoczności).

Lina

Na koniec dzieci otrzymują naklejkę podsumowującą ich udział w trzech modułach, która będzie stanowić potwierdzenie uzyskania miana bezpiecznego przedszkolaka.

sticker

Termin realizacji: 27.11-9.12.2024 r.

IV zajęcia

„Pierwsza pomoc w przedszkolu”, które zostaną zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi edukacyjnych w następującej formie:

Nauczyciel przechodzi szkolenie z wykorzystaniem otrzymanego materiału wideo, dzięki któremu pozna najczęściej występujące zagrożenia i niebezpieczne sytuacje w przedszkolu oraz zasady udzielania pierwszej pomocy w przedszkolu.
Nauczyciel otrzymuje plakat graficzny zawierający zasady pierwszej pomocy. Będzie mógł powiesić go w sali przedszkolnej, aby miał stały dostęp do cennych wskazówek oraz możliwość utrwalania zdobytej wiedzy.

Termin realizacji: 10-25.12.2024 r.

Na zakończenie programu zostaną przekazane: dyplomy dla dzieci oraz certyfikaty dla nauczycieli potwierdzające uczestnictwo w projekcie; pamiątkowe książki dla każdego dziecka z autorskimi opowiadaniami o bezpieczeństwie.

Patronat

wspr

Adres: Aleksandra Majkowskiego 11, 81-719 Sopot
Telefon: 505 552 356
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

MEN

Projekt realizowany przez Fundację Trefl jest finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.